Microsoft Office 365 är ett kraftfullt paket av program och funktioner. Word, Excel och PowerPoint i all ära, men det finns mycket mer att hämta i Office 365-paketet. Tyvärr har många svårt att hinna med att sätta sig in i ny teknik och nya arbetssätt. Ironiskt nog är just bristen på tid det som hindrar företag från att effektivisera sitt arbetssätt och därigenom få mer tid till sin verksamhet och det värdeskapande arbetet.
För att hjälpa företag på traven har vi på Cellip samlat våra bästa tips och rekommendationer i en kostnadsfri guide som beskriver hur du kommer igång med Microsoft Teams och tar kommunikation och samarbete till nästa nivå.
Internkommunikation är ett viktigt men eftersatt område på många företag. Med en uppsjö av kanaler att välja på, från mobilen till mejl och sociala media, är det ofta utmanande för företagsledningen att sätta upp en gemensam kommunikationsstrategi. Det dagliga arbetet delas därför upp i delar där det finns lite eller ingen sammankoppling eller samverkan. Samarbetet blir helt enkelt lidande när företaget inte kommunicerar effektivt.
Att lägga arbetspusslet
Hur organiserar ni möten internt och externt? Hur många olästa mejl väntar dig en vanlig tisdagsmorgon? Hur hanterar ni dokument och filer? Hur många kommunikationskanaler har ni? Fast telefon, softphone och mobiltelefoner – Hur många olika telefonlösningar har ni som ska samverka?
Att en full mejlbox, en ostrukturerad filserver och för många fysiska möten stjäl energi och dränerar effektiviteten är ingen nyhet. Många företag kämpar dagligen med att jobba smartare, men för att få ut det mesta av sin investering och verktyg behövs en strategi.
— Det borde ligga i varje företags DNA att dra maximal nytta av tekniken så att medarbetarna kan arbeta mer effektivt och samtidigt få bättre balans mellan arbete och fritid, säger Henrik Byström Affärsområdeschef Modern Workplace, Microsoft.
Microsoft Teams är samarbetscentralen
Microsoft Teams är en samarbetsplattform som sträcker sig långt bortom chatt och delade dokument, men hur förändrar Teams samarbetet på kontoret och det dagliga arbetet?
Grundtanken med Teams är att ge dig en plattform för allt samarbete och all kommunikation, både internt och externt. Teams är inte bundet till datorn utan fungerar också på surfplattan och telefonen. Det är i Teams du ringer dina kolleger på mobilen. Det finns mängder av appar och funktioner och det är enkelt att bygga egna där skräddarsydda lösningar behövs. Integrera din telefonväxel i Teams och få en central punkt för all kommunikation.
— Värdet som Teams adderar är större än summan av produkterna. Vi förändrar vårt arbetssätt och förenklar kommunikationen i hela företaget, säger Jimmy Hemmingsson, VD på Future Eyewear.
Ta ert samarbete och kommunikation till nästa steg
I vår guide kan du läsa mer om hur du, dina kollegor och ditt företag kan börja kommunicera effektivare, samarbeta och jobba smartare och samtidigt få ut mer av verktygen i Teams.
Det finns checklistor och handfasta råd hur ni ska gå från fulla mejlboxar och omständliga fysiska möten till en modern kommunikationslösning för all kommunikation baserad på Teams. Chatta istället för att mejla, samarbeta i dokument istället för att bifoga ännu en version, börja ringa till kolleger utan att slå ett nummer – arbeta modernt helt enkelt.
Är du nyfiken och vill komma igång med Teams och telefoni i Teams? Ladda ner vår guide och få handfast hjälp med vilka steg som behöver tas för att avsevärt förbättra kommunikation och samarbete.