Din mobil är redan en dator – nu blir din dator en telefon!

/, Telefonväxel/Din mobil är redan en dator – nu blir din dator en telefon!

Din mobil är redan en dator – nu blir din dator en telefon!

Sedan många år har man försökt knäcka frågan; Hur kan du på ditt företag ha en lösning för all kommunikation? Och slippa krånglet med olika system som inte fungerar bra ihop, som fungerar på olika sätt och där var och ett kräver en egen inloggning. 

Microsoft och deras partners har lyckats. Det nya moderna sättet att kommunicera finns redan, men alla känner inte till det än…

Vad är nytt?

Det nya sättet att kommunicera förenar din telefoni med dina datorapplikationer. Istället för att du har:

  • ett verktyg för e-post
  • ett annat för chatt
  • ett tredje för telefonkonferens
  • ett fjärde för videokonferens och så förstås
  • en lösning för själva telefonin

Så har du istället all kommunikation i en och samma lösning. Så kallad integrerad kommunikation. Det blir inte bara enklare att använda. I de flesta fall blir det också billigare.

Ring från din dator med ett klick

En stor skillnad är att du kommer åt allt du behöver från vilken enhet du vill.

Du kan förstås ringa som vanligt med din telefon.

Du kan också ringa till applikationer i Office 365. Du kan till exempel ringa in till ett Skype-möte, från din telefon, när du är på resande fot. Du behöver inte längre sitta vid din dator för att delta i mötet.

Och du kan ringa från din dator. Du hittar personen du vill ringa i din adressbok, klickar på en knapp och ringer via telefonnätet. Ett headset, eller datorns mikrofon och högtalare, fungerar som lur och din dator har alltså blivit en telefon på riktigt.

Och det är enklare än förr… Du behöver inte byta från datorn till mobiltelefonen och hitta kontakten i mobilens kontaktlista.

Det funkar som du är van vid och det hänger ihop bättre

När telefonin är integrerad med dina datorapplikationer så hänger din kommunikation ihop bättre och arbetet blir effektivare på många olika sätt. Några beskrivs ovan. Ett annat exempel är videokonferenser som blir allt populärare som ett sätt att spara både tid och pengar.

Numera skapar du enkelt ett videomöte genom ett klick i din kalender och delar ut kalenderbokningen. Deltagarna klickar in till mötet via länken i kalenderbokningen, från sin dator eller från sin mobiltelefon.

Deltagandet kan alltså ske på olika sätt, från olika enheter och från olika platser utan att deltagarna behöver leta upp en inbjudan, en länk eller ett telefonnummer.

Fördel för företag med Office 365

Längre tillbaka var telefonnät och internet olika saker. Då fick man bygga avancerade lösningar för att till exempel säljare och kundservicepersoner skulle kunna ringa upp via sina datorer.

Numera är även telekomoperatörernas nät IP-nät. Det betyder att det är enkelt att få till effektiva kopplingar mellan telefoni och IT. Integrerade lösningar har därmed blivit tillgängliga för alla medarbetare och för företag av alla storlekar.

Företagsjättar som Google, Amazon och Microsoft kommunicerar redan på helt nya sätt än tidigare. Även i Sverige är det allt fler som upptäcker möjligheterna och byter sin ”gamla” företagstelefoni mot en modern lösning som kopplar ihop telefonin med datorapplikationerna.

Har ni redan Office 365? Ja då är är det väldigt enkelt att få till en integrerad lösning för all er kommunikation. Ni kan nämligen koppla ihop Office 365s Skype for Business (också känt som Lync) med telefoninätet.

 

om Cellip AB

Om Cellip

Cellip hjälper kunder och partners att bli mer framgångsrika genom att tillhandahålla integrerade telefonilösningar till Microsoft Teams.
Hemsida: Cellip.com
Tele: +46 8 55 80 10 00

Partner till Microsoft

microsoft partner
microsoft partner

By |2020-02-06T15:08:05+00:00maj 3rd, 2017|Fast Telefoni, Telefonväxel|0 Comments

Om skribenten:

VD för Cellip. Skapar lönsamhet åt kunder och partners genom nya och beprövade telekommunikationslösningar. Över 25 års erfarenhet att ligga i framkant för att hjälpa kunder med telefonilösningar.